Under Ytan #17 – med Lars Strannegård, Handels Rektor

Handelshögskolan är en tung institution med anor från tiden då Sverige skapade och grundade många av våra främsta bolag. Många av våra högsta ledare har sin bakgrund på Handels och faktum är att många av våra största entreprenörer har studerat på skolan. Namnet känns dock ibland ganska förlegat och att det istället är ett nytt lärande som istället håller på att ta form. Att ha bäst betyg och klara alla tentor för att sedan gå vidare till jobb inom bank och finans är inte en lika självklar väg längre för dagens unga. Nu vill man lära sig om sig själva, sina värderingar och arbeta för företag och organisationer som man delar sin värdegrund med och som fokuserar på att integrera hållbarhet och syfte i hela sin kärna. Nya rektorn Lars Strannegård vet att det inte går att bara fortsätta i gamla fotspår utan känner en hunger för hållbarhet och att förändra ett lärande för passionerade elever som, flera av dem, kommer att forma det nya svenska och internationella näringslivet framöver. Många sköna tankar och perspektiv fick vi i detta samtal

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

Gunhild Stordalen och några av våra viktigaste utmaningar

Gunhild Stordalen är en stark kraft för att skapa ett näringsliv som vi faktiskt kan vara stolta över. Hennes initiativ EAT är redan etablerat runt om i världen för att ta sig an några av de riktiga stora utmaningarna vår värld stor inför. Uppgiften hon och EAT har tagit på sig är att radikalt förändra världens produktion och konsumtion av mat så att en ökande befolkning kan leva på en planet som mår bra. Mat är något som berör alla på vår jord och det är kanske den främsta faktorn för att vi idag inte lever i balans med planetens kapacitet.

Lyssna på vårt samtal med Gunhild i Under Ytan här

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

Under Ytan #15 – Med pionjären Gunter Pauli

Vi fortsätter att träffa och lära känna stora tänkare och entreprenörer på vår resa. En av de som gjort stort avtryck på oss och som hjälpt oss inspirera och påverka flera av ledarna/bolagen vi jobbar med är Gunter Pauli. Vår värld behöver onekligen fler medvetna pionjärer som vågar ta risk och hitta nya sätt att tjäna pengar genom att använda de resurser vi redan har. Låter basic men det finns inte många (kanske ingen) som lyckats ta detta lika långt som Gunter. 200 projekt har implementerats runtom i världen och 4 mdr dollar ska ha investerats. Några smakprov får ni i vårt Under Ytan avsnitt #15, enjoy!

http://www.va.se/nyheter/2015/06/25/under-ytan-traffar-pionjaren-gunter-pauli/

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

Mer EQ i våra barns liv! (Under Ytan #14)

I nästa avnsitt av Under Ytan (#14) träffar vi den prisbelönta entreprenören Rosie Linder som sadlade om ordentligt när hon drog igång sitt teknikbolag som kretsar kring spelet Peppy Pals som lär ut EQ (emotionell intelligens) till barn. Härlig motkraft till allt skräp som finns på spelmarknaden! Bolaget stöttas av Amazon och många fler vilket redan lett till mer än 130,000 nedladdningar av spelet. Men konkurrensen på spelmarknaden är tuff så låt oss hjälpa Rosie & co och se till att välja Peppy Pals för våra barn och tipsa våra vänner!

Läs mer och lyssna på vårt Under Ytan samtal med Rosie genom att klicka här

 

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

Under Ytan #13 – med den okände ikonen på the Absolut Company

En av ledarna vi lärt känna genom vårt bokprojekt är Krister Asplund som har jobbat i över 30 år på the Absolut Company i Åhus där varenda droppe Absolut produceras. Och många droppar blir det. Varje sekund(!) dricks 3 flaskor Absolut runtom i världen. Samtidigt är man extremt måna om att ta ansvar både för produktionen och konsumtionen av sin produkt. Men allra främst sätter Krister sina medarbetare. Och vi vet att han uppnåt exceptionella saker med sitt gäng i Åhus. Lyssna på inspirerande stories och anekoter här:

http://www.va.se/nyheter/2015/05/08/ikonen-pa-absolut-company/

 

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

Vart är vi (du) på väg?

Vem kommer jobba med vad framöver? Vad digitaliseringen i världen kommer att få för långsiktiga effekter är inte helt självklara. Att det redan skett en enorm förändring den senaste tiden och att just förändringstakten kommer bli ännu högre över de närmaste åren känns nästan som ett faktum. Världen blir på många sätt mer komplex med tjänster och produkter som sköter allt fler uppgifter. Automatisering har diskuterats länge nu och vi ser redan nu effekter på flera håll. Exempelvis bilar som körs utan en mänsklig förare. Mataffärer som har automatiska kassasystem. Administrationsjobb som inte längre görs av människor. Behöver vi arbeta i framtiden?

Idag publicerades den intressanta rapporten ”De nya jobben i automatiseringens tidevarv” som innehåller en massa information om vad som händer och hur framtidsutsikterna ser ut. Vissa typer av jobb försvinner medan andra tillkommer och frågor kring hur vi förhåller oss till skiftet. Här är länken till den:

http://www.stratresearch.se/Documents/De%20nya%20jobben%20i%20automatiseringens%20tidevarv.pdf

IKEA lyfts fram som ett bra exempel på hur bolag och näringslivet kan vara en positiv kraft på samhället i stort. De har länge haft hållbarhet som en integrerad del av strategin och samarbetar med de främsta i världen kring effektiva lösningar hur vi kan fortsätta ha en fin värld att bo på i framtiden. I dagarna lanserades en ny tjänst inom IKEA som kanske(?) går lite långt i digitaliseringsvågen. En effekt med denna tjänst går faktiskt i linje med att skapa en hållbar värld och det är att färre behöver förbruka jordens resurser genom resande. Alla gäster behöver inte vara på plats fysiskt. Frågorna kommer dock snabbt. Vill man inte vara nära varandra en dag som ett bröllop? Kommer bröllopsparen resa längre när man inte längre behöver tänka på att alla ska ha råd? Kommer foto och filmbranschen växa mer och mer? Hursomhelst är Bröllop Online deras nya satsning som lanserades i dagarna, kika närmare på den här: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/festivities/brollop_online/

Kommer den att ta världen med storm? Who knows! Tjänsten är här i alla fall.

Framtiden är på väg med rask fart. Kunderna får allt mer makt. Medvetna val blir vanligare och fler är beredda att betala premium för good stuff. Transparens och autenticitet efterfrågas på många håll i näringslivet.

Hur bygger du din/er egen kapacitet för att ta vara på den? Håll i hatten.

Trevlig helg!

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

Under Ytan #11 – med Löfbergs vd Lars Appelqvist

Resan fortsätter och vi träffar och lär känna allt fler ledare och bolag som verkligen verkar brinna för att integrerar sitt arbete för att skapa både purpose och profit. Denna gången träffar vi vd:n för det välrenommerade familjeföretaget Löfbergs som med sin passion för kaffe och hållbara affärer vill skapa mängder med goda stunder för kommande generationer. Läs mer och lyssna på vårt samtal med Lars här:

http://www.va.se/nyheter/2015/04/10/hallbart-kaffe-i-familjens-fotspar/

 

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon

En annan typ av kvartalsrapport

Påsktider och tid för familj och vänner. Skönt läge att ta sig lite tid och summera årets första kvartal. Hur mycket värde skapade vi under de första inledande månaderna av 2015? Nog finns det mer att ge och nog finns det möjlighet att höja ribban på vad vi förväntar oss av varandra. Vi lever med övertygelsen om att något nytt är på väg in i näringslivet. Människor är goda i grunden och vill väl trots att det även kan finns en mindre fin sida inom oss. Det finns en berättelse om ett barn som precis fått höra av sin mor att varje person både har en god sida och en ond sida. Ingen är felfri. Barnet frågar då sin mamma vilken sida som vinner till slut och får då som svar. ”den del som till slut vinner för varje person är den del som varje person bestämmer sig för att mata mest. Den sidan växer sig starkast.” Bra insikt till det ledarskap som världen verkligen behöver just nu.

För ett par dagar sedan höll professorn Jeffrey D. Sachs ett tal på Columbia University under rubriken What is a Moral University in the 21st Century? Han stod där, några dagar innan påsk, inför en församling som innehöll fakulteten och sina kollegor på universitetet. Jeffrey gav sin syn på hur universitetet och alla som arbetar där kan bli en ännu större positivare kraft för världen i stort. Att lyfta fram moralen i diskussionerna inte för att införa ännu en tråkig börda utan för att förlösa den goda potentialen som finns inom oss alla. Så här uttrycker han sig i inledningen:

As I will describe, I believe that we share the task of building a moral community, not so much in Kant’s sense that we have the duty to do so, but in Aristotle’s sense that by doing so we will flourish as a community and as individuals within it.

Kärnan ligger i att vi lever här på jorden tillsammans och det gäller att inte avsäga sig ansvar utan istället uppskatta och utmana tillsammans med andra. Att diskutera moraliska frågor och integrera dem i allt vi gör. Lära oss mer och bli ännu visare ihop. Skapa något gott tillsammans som vi kan vara riktigt stolta över. Mänskligheten är värd att ta nya kliv när det gäller ansvar och leva med ett holistiskt synsätt. Visst är det lättare att dra gränser och skärma av sig från omvärldens problem och utmaningar men allvarligt talat – skulle det inte vara roligare att berätta historien för våra barnbarn att vi valde den mer komplexa vägen och därmed, tillsammans, började att lösa världens utmaningar och förlösa planetens (läs: paradisets) potential?! Så här avslutar Jeff sitt tal till sina kollegor på Columbia:

My message, colleagues, is that morality counts.  It counts for our intellectual purposes; it counts for our souls.  As Aristotle thought of his beloved polis, we should think of our beloved university.  This is our community; and a vital source of our meaning as individuals and professionals.  What we do here matters, for our selves, each other, and society.  Morality matters, because otherwise we succumb to social dilemmas that foment distrust, corruption, and ultimately violence.  And as the great sages from Buddha to Aristotle to Jesus, taught us, morality is ultimately the path to a life worth living.

Check.

Läs hela artikeln här: http://jeffsachs.org/2015/04/2748/

Hur vi hittade artikeln och fick chans att sprida den vidare? Jo, av en vd för ett svenskt företag som lägger mycket stor kraft på att skapa så mycket positivt och ansvarfullt värde som möjligt till sin omvärld och sina medmänniskor, och samtidigt ha kul på vägen! Ett lönsamt företag som nått en omsättning på ca 100 miljoner kronor och som är i full fart med att fortsätta expandera runtom i världen. Som sagt, något är på gång vänner. Investerare, leverantörer, kunder, medarbetare, partners. Oavsett vilken typ av intressentgrupp ni tillhör, se till att ha koll på företag med högre moral och syfte och mata det goda så ska vi tillsammans skapa en värld som är värdig mänskligheten. Näringsliv. Näring och liv. To nurture life!

Glad påsk!

FacebookLinkedInTwitterGoogle+EmailStumbleUpon
1 2 3 4  Scrolla till toppen